Det var ett arbetsdrygt veckoslut.  Övernattning i Åbo och med buss till Tippsund och Protu-kurs på lördag morgon och tillbaka på söndagen. Kursdeltagarna var nya ledare, nya hjälpledare och gamla hjälpledare. Några ungdomar frågade hur det kom sig att jag först nu (vid nästan fyllda 50) blivit intresserad av Prometheus-verksamheten. Det enda jag kunde svara var att det passar bra nu och att jag antar att det finns brist på svenskspråkiga lägerledare.  Och förstås: Haluan viettää mökkielämää!

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Det skulle ha varit hälsosamt för dem som klagar över att dagens ungdomar är passiva att vara med. Vilka förståndiga och tänkande ungdomar jag fick bekanta mig med!  Som lärare ser jag bara ungdomars skol-jag och deras skol-roller.  Alla de andra som hade varit på läger fick mig övertygad om att jag kommer att trivas nästa sommar på ett svenskspråkigt läger. Tyvärr visade det sig att nästan alla känner varandra från förut som deltar i svenskspråkiga läger. Då har de alla sina skol-jag i bruk och de har svårt att vara helt öppna och ärliga inför sina skolkompisar. Vår lilla ankdamm, kvak. På de finska protu-lägren lyckas man bättre med att göra grupper var ungdomarna inte känner varandra från förut. Förstås får bästisar vara på samma kurs om de vill. Deltagarna på protu-kurser kommer främst från södra Finland och mellersta Finland, just inga från Österbotten.

 

Det behövs flera vuxna till protu-kurser. Anmäl ert intresse, gå in på www.protu.fi och se vad det handlar om.