Meikäläinen alkaa herätä talviunilta. Kunnallispolitiikkaa olen seurannut kunnallissihteerin ominaisuudessa ja kirjoitellut Vantaan Sanomiin ja Kansanuutisiin, osa julkaistu osa ei.

Oma elämä on sekaisin, viime vuosina ei ole ollut seesteistä aikaa juuri lainkaan. Olen ollut sairauslomalla 1.9.2007 alkaen ja jatkuu ainakin huhtikuun loppuun. Välillä olen ollut Kela:n Petreassa työkykyselvityksessä. Päämääränä on päästä osatyökyvyttömyyseläkkeelle syksyllä. Krempat kun ei anna myöten olla kokopäivätyössä. On melkoinen kierre olla kokopäivätyössä niin kauan että on täysin puhki ja sitten taas pitemmän pätkän sairauslomalla.

On pelkkiä korulauseita että halutaan vajaatyökykyisten ja ikääntyvien pysyvän työelämässä. Tavallisesti fyysiset vaivat ovat ensin pääasiallinen syy työkyvyn vähänemiseen. Kun aikansa tappelee eri tahojen kanssa ja on taloudellisesti kuralla, niin sittenpähän pääsee mielenterveyssyistä eläkkeelle. En ihmettele ollenkaan että Suomessa on niin paljon eläkkeellä masennuksen vuoksi. Jos jatkuvasti lyö päätänsä seinään, pää ei kestä.

Olen varmaan yksi köyhimmistä kunnallisvaaliehdokkaista. Olen yrittänyt parhaani mukaan maksaa velkoja, joilla olen joutunut paikkaamaan sairastelusta ja osa-aikatöistä johtuvaa taloudellsita vajetta. Olen suomalaiseen tapaan yrittänyt selvitä kaikesta itse, mutta nyt on velkaselvittely meneillään käräjäoikeudessa. Olen viime kuut ollut ainankin pari viikkoa kokonaan ilman rahaa. Kaapit ja pakastin ovat tyhjentyneet aika hyvin. En ole uusavuton tai kranttu. Menoja olen joutunut rajoittamaan kun ei ole ollut millä päästä kotoa. Onneksi pääsee naapuriin kaffille ja voi touhuta 1, 3 ja 7 vuotiaitten kanssa. Viimeksi yllätin äitinsä kun mankeloihin hänen vuodevaattensa jotka olivat kuivumassa, samalla kun touhusin omat pyykkini pesutuvalla.

Kotona on  hyvä olla. Olen ommellut rästitöitä ja kasseja sekä kutonut pitkästä aikaa. Kutominen on ihan rattoisaa hommaa, kun kuuntelee radiota. Olen tilannut Hbl:n (tarjous muutamaksi kuukaudeksi) kun en kestä kuunnella Radio Vegaa, sen iskelmämusiikin vuoksi. Ylen ykköseltä tulee hyvää ohjelmaa ja klassista. TV-luvan sanoin irti, kun uusintoihin alkoi kyllästyä ja tekniikka ei pelaa. On ihan vapauttavaa olla ilman telkkaa. Kirjastossa on paljon lainattavaa ja tyttärilläni on myös paljon leffoja jota lainata.

Tyttärien suhteen on suurin huoli ohi, kun molemmat opiskelevat. Poden huonoa omatuntoa kun en pysty tukemaan heitä taloudellisesti. Omat vanhemmat (syksyllä 80 ja 83 v.) alkavat olla enemmän huolena. Tämä on sitä elämänkaarta.

Hauskaa Pääsiäistä - Glad Påsk