Tidningen utkommer i augusti. Svaren fick vara högst 5 rader:

1. Hur kan kommunen säkra utbudet av svensk service i norra Helsingfors
resp. Vanda?

Jag efterlyser ett samarbete på svenskt håll som inte följer kommungränserna. Det förutsätter också att kollektivtrafiken inom SAD följer en gemensam taxa, som gäller hela området utan kommungränser.


2. Hur kan kommunen säkra utbudet av svensk fritidssysselsättning i
norra Helsingfors resp. Vanda?

De som erbjuder fritidssysselsättning borde ha gemensamma planerings- och andra möten. Informationen borde finnas i båda kommunernas utbud.


3. Borde städerna i högre grad samarbeta när det gäller svensk service
a) sinsemellan

Absolut.


b) med tredje sektorn?

I jämlikhetens namn borde den svenska servicen ordnas av kommunerna, inte av tredje sektorn.  Det går att ordna kommunal service om man samarbetar över kommungränserna. Tredje sektorns service är ofta projektbundet (Paf – och EU pengar). När projektet är slut, kan det hända att ingen fortsättning följer pga resursbrist.

4.
a ) Ska vi jobba för ett svenskt allaktivitetshus à la Rastis i norra
Helsingfors? Hur?

Vanda har centra som ligger långt från varandra. Vi har Myrbacka/Mårtensdal, Dickursby och sedan området som använder Rastis service. Med tanke på nya ringbanan skulle jag satsa på Mårtensdal och Dickursby eller Malm. Malm/Staffansby/Dickursby kunde ha dragit nytta av Folkhälsanhuset i Dickursby om man tänkt på det i planeringsskedet.

b) Borde svenska aktiviteter och service i högre grad samordnas i Vanda?
Hur?

I Vanda har vi områdeskommittéer och Svenska kommittén övervakar den svenska servicen. I Vanda finns ingen anställd som skulle handha koordineringen av den svenska servicen i Vanda samt sköta kontakterna med huvudstadsregionens kommuner i svenska frågor.


5. Vad är du redo att göra för att göra det enklare att resa över
kommungränserna med allmänna fortskaffningsmedel?

Om SAD är kommunägd och ansvarar för kollektivtrafiken, krävs ingen konkurrensutsättning. När bränslepriset stigit, borde vi satsa på betydligt billigare kollektivtrafik eller helt avgiftsfri. Kollektivtrafiken, liksom all service, är inte gratis.  Fungerande kollektivtrafik rimmar illa med skattesänkningar.